matromarine700x200MPS

Dacon Lithium Batteri 100A (LiFePO4)
DKK 4.395,00
Antal:
Dacon Lithium 100A
1553171741_lithium-installation
1553171733_lithium-aben

Dacon Lithium Batteri 100A (LiFePO4)


Lithium Iron forbrugsbatteri på 100 AH 

  • Inkl. indbygget BMS system
    (Batteri Mangement System)
  • LiFePO4
  • Mål: 331 x 173 x 217 mm. (L x B x H)
  • Vægt: 12 kg.
  • Inkl. unbrakoskruer til kabelsko (M6 mm.)
  • Sælges uden batteripoler

 

Gode råd om batterier


Specifikationer for Dacon 100 Ah. Lithium batteri (LiFePO4)

Ydelser: Fordi et 100 Ah Lithium batteri altid giver dig adgang til alle 100 Ah, modsat et konventionelt batteri, som i oftest kun giver adgang til 50%, betyder det i praksis at det giver dig den dobbelte batterikapacitet. Altså her svarende til effektivt et forbrug på 200 Ah.

Vægt: Batterivægten er ca. halvdelen, men målt i ydelsen får du ca. 4 gange mere kraft pr. kg. batteri.

Opladningskapacitet: Et Lithium batteri kan oplades hurtigere og 100% . Et konventionelt batteri når sin optimale modtageladning efter kort tids opladning, hvorimod Lithium batteriet kan modtage sin max. ladning under næsten hele ladeforløbet.
Afgivelse af strøm fra batterier holder tilsvarende sin ydelser helt i top og med en konstant spænding til følge, specielt til glæde for spændingsfølsomt elektronik.

Livslængde og økonomi: Et Lithium batteri vil holde 10 – 20 gange længere og dermed også være en økonomisk godt alternativ til andre typer batterier.


Dacon Europe A/S giver 3 års fuld reklamationsret under følgende vilkår:

  • Maximum spænding på 14.8V, nominelt ladning 14.6V og en vedligeholdelsesladning på max 13.8V
  • Den maximale opladning fra batterilader eller motorens generator må ikke udgøre mere end faktor 0,4C, dvs. for vores 100 Ah batteri max tåler 40 Amp fra ex. generatoren før end batteriets BMS sikkerhedsdel afbryder.
  • Max. afladning til ex. opstart af motor, 90 Amp eller 180 Amp i maximalt 20 min.
  • Batteriet oplades i temperatur intervallet 0° – 45° C. og derfor IKKE i frostvejr.
  • Batteriet aflades i intervallet fra -10° til +60° C.
  • Batteriet oplades med en lader indstillet til LifeSO4 batteritype.
  • Poler må ikke kortsluttes.


SKAL JEG INVESTERE I ET DYRT LITHIUM IRON BATTERI AF TYPEN LifeSO4 ?

Fordelene ved denne batteri type er uomtvistelig, batteriet er bedre på mange punkter sammenlignet med de konventionelle bly/syre batterier, uanset valg af elektrolyt.
Dog har de alligevel det problem, at de ikke bare kan installeres som var de sådanne helt almindelige batterier, selvom nogle sælgere påstår det anderledes.
Fejl i installationen kan medføre, at batteriet hurtigt nedbrydes, ja endog kan bryde i brand og disse risici har derfor hidtil medført en hvis frygt for at skifte til disse batterier.

Derfor har fabrikanterne for længst tilført Lithium batterierne et AMPS sikkerhedssystem, også kaldet, Advance Mobile Power Systems, inklusiv et BMS system, som automatisk afbryder batteriet ved forkerte fejlspændinger og ladestyrker.
Dette system betyder beskyttelse mod for høj spænding: 3.9 V (hver celle). Beskyttelse mod for lav spænding: 2.0 V (hver celle). Beskyttelse mod for høj temperatur: +65 grader C (+/-5 grader C) Beskyttelse mod for lav temperatur: -10 grader C (+/-5 grader C). Beskyttelse mod for høj konstant strøm: Som oftest 100 A for denne størrelse batteri.
Dette er et sikkerhedssystem, som selv ved en fejlinstallation vil forhindre ødelæggelse af selve batteriet eller endnu værre, at batteriet bryder i brand.

Køb aldrig et Lithium batteri uden BMS, da det på et eller andet tidspunkt vil bryde i brand.

Du skal derfor respektere dette system med de angivne begrænsninger i såvel startstrøm, som den maksimale ladning fra motorens generator eller bådens batterilader.
Vi anbefaler derfor, at du enten helt undgår Lithium batterier og bruger de gode og sikre AGM batterier overalt i båden eller en kombination af et startbatteri (AGM) og et eller flere Lithium batterier til bådens lys, navigation, m.v..
Sidstnævnte løsning skal dog suppleres med en DC-DC lader mellem startbatterier og forbrugsdelen om generatoren afgiver en større strømstyrke end Lithium batteriet er sat op til at modtage via batteriets BMS system.

Specielt om ydelser til og fra et bly/syre batteri versus et Lithium batteri.

Vedrørende afladning: Et traditionelt godt batteri kan typisk aflades til 50% før spændingen falder til et uacceptabelt niveau og der sker herefter et ekstra stort slitage på batteriet - altså ca. 50 Ah forbrug.
Et lithium batteri kan typisk aflades til ca. 90% eller mere uden at spændingen falder – altså ca. 90 – 100 Ah forbrug.
Konklusion: Der kan trækkes ca. 60 – 100% mere strøm ud af et lithium batteri mellem opladningerne.

Vedrørende opladning: Den anbefalede ladestrøm for et bly/syre batteri er på ca. 20% af den nominelle kapacitet – dvs. at et 100 Ah batteri kan oplades med 20A, men effektiviteten – altså hvor meget strøm der ”fyldes” på batteriet også bliver lagret i batteriet – ligger på max. 75% - og under visse omstændigheder helt nede på 10%.
Et 100 Ah lithium batteri kan teoretisk oplades med op til 500A, men det anbefales, af hensyn til holdbarheden og BMS delen, at lade med max. 50 A.
Til gengæld opsamler et lithium batteri alt strømmen og som betyder at batteriet alligevel bliver opladet meget hurtigt i forhold til andre typer batterier.